Z artykułu dowiesz się:
czym się kierować wybierając sprzęt z wypożyczalni filmowej?
jak działa wypożyczalnia sprzętu filmowego?
podstawowe zasady/obowiązki najemców
Dźwięk! Kamera! Akcja!
Budując kosztorys produkcji filmowej musimy podjąć decyzję, z jakiego sprzętu filmowego zamierzamy skorzystać. Każdy filmowiec chciałby dobierać „zabawki” bez ograniczeń i z najwyższej półki. W głowie rodzą się pomysły na zdjęcia w super „slow-motion,” prowadzeniem kamery na gimbalu, czy kranie kamerowym.
Jak to wszystko poukładać!?
Ważne, żeby do kalkulacji podejść bez emocji. Wziąć pod uwagę sprzęt, który będzie najbardziej odpowiedni do zarejestrowania scen z naszego scenariusza.
Czym się kierować?
- Chcąc prowadzić kamerę blisko aktora, przekładając emocje na obrazek, np. podczas sceny bijatyki, czy kłótni warto skorzystać z kamery trzymanej w ręku lub umiejscowionej na ramieniu. Na pewno trzeba wziąć pod uwagę ilość godzin pracy z kamerą i zbudować odpowiedni wagowo „set-up” lub skorzystać z pomocy asystenta kamery.
- Chcąc uzyskać płynny ruch kamery w osi X/Y powinniśmy skorzystać z gimbala, steadycamu lub kranu kamerowego. Tutaj musimy przemyśleć, jak będziemy kontrolować ostrość obrazu, czy jak przesyłać obraz na monitor podglądowy.
- Lub np. nagrywamy koncert i kamera będzie pracować 5h bez przerwy. Musimy zadbać o zewnętrzne zasilanie, możliwość rejestrowania bez zmian kart pamięci, czy obawy o „grzanie się” matrycy.
- Format nagrywania to kolejna istotna sprawa. 4k, 60fps, 10bit kolor, próbkowanie 4:2:2 tego potrzebujemy, jeżeli zależy nam na wysokiej rozdzielczości, zwolnionym tempie, możliwości koloryzacji obrazu w najlepszej barwie na etapie postprodukcji., być może potrzebujemy super slow-motion, np. 200fps/s zapisywane wewnątrz kamery, bo set-up ma być mobilny, bez dodatkowo doczepianego rejestratora.
- Czy matryca to FullFrame, Super 35 czy Micro 4/3 – zależnie od rodzaju matrycy musimy dobrać optykę.
- Czułość kamery – jeżeli plan będzie słabo oświetlony, nie mamy budżetu lub nie ma możliwości użycia światła – należy zwrócić uwagę na ile możemy sobie pozwolić podbijając ISO, lub dobrać “jasną” optykę.
Możliwości jest sporo, warto przeanalizować wszystko i dobrać odpowiedni sprzęt do swoich potrzeb, lub poradzić się firmy, która zajmuje się rentalem.
O co warto zapytać firmę, która prowadzi rental?
W jaki sposób naliczane są opłaty za wypożyczenie? Ustalenia co do zwrotu sprzętu?
- dni mogą być liczone godzinowo tzn jeżeli wypożyczmy sprzęt o godz 14, następnego dnia o godz 14.01 jest liczona kolejna dobra
- jeżeli firma nie pracuje w wekeend, a sprzęt potrzebujemy tylko na niedziele opłata może być naliczana piątek-poniedziałek
- kaucja - jeżeli występuje to jest procentowo obliczana od wartości sprzętu, który wypożyczamy, zazwyczaj płatna gotówką przy odbiorze sprzętu
- odbieramy sprzęt z ustawieniami fabrycznymi, naładowanymi bateriami - taki też zwracamy. Czasami w umowach występują dodatkowe opłaty za np czyszczenie zwróconego sprzętu
- jeżeli zamierzamy kamerę umieścić w wodoodpornym opakowaniu i pracować nią pod wodą - powinniśmy zapytać o zgodę
Skoro zapoznałeś się z tym wpisem, teraz doskonale rozumiesz, że czasami jest potrzebna mniejsza, mało ważąca kamera/aparat, który wykorzystasz na gimbalu lub przy intensywnym dniu bez asystenta, a innym razem coś większego, ciężkiego przy np zdjęciach ze statywu. Być może zależy Tobie na dodatkowej kopi i dużym podglądzie? wtedy dodatkowo skorzystasz z rejestratora. Pomyśl o tych możliwościach, kiedy będziesz się przymierzać do zakupu osprzętu dla siebie, przeanalizuj co najczęściej nagrywasz i po jakim czasie zakupy się zwrócą.
Lista sprzętu, którą znajdziesz u nas tutaj.
Jeżeli masz pytania co do rentalu sprzętu filmowego - śmiało - dzwoń, pisz.
tel. 501 439 788
rental@czarnazebra.pl