Wróć do listy

Spot reklamowy – ile kosztuje reklama filmowa?

Sławek Podwojski

Sławek Podwojski /

W tym wpisie wytłumaczę Ci, w jaki sposób wyceniamy produkcje reklamowe, co wpływa na wysokość kosztów i czy istnieją tzw. widełki cenowe produkcji filmowych.

Zdarza się, że gdy otrzymuję maila z zapytaniem o ofertę lub wycenę jakiejś realizacji, jedyne, co wiem to, że klient chce wyprodukować reklamę, spot lub "filmik". Po takiej wiadomości przeważnie zaczyna się długa wymiana korespondencji, podczas której próbuję dowiedzieć się więcej na temat koncepcji, scenariusza czy chociaż pomysłu.

Od pewnego czasu proponuję spotkania „w cztery oczy”, ponieważ w ciągu pół godziny jestem w stanie ustalić wszystko, co jest potrzebne do sporządzenia oferty i wyceny. Dodatkowo, klient na miejscu szybko dowiaduje się, czy na pewno stać go na pomysł, jaki zaproponował.

Ta rozmowa może również sprawić, że razem przemodelujemy koncepcję (scenariusz) - tak, aby była nadal atrakcyjna, spełniała swoje zadanie, a przy okazji - co w sumie najważniejsze, aby film reklamowy zmieścił się w przewidzianym budżecie. Dobrze wiemy, że cena jest bardzo ważna!

Ile będzie kosztować spot?

Oto kilka podstawowych pytań, które zadaję przed każdą wyceną:

  • Jaki cel ma ta produkcja reklamowa?
  • Do kogo jest skierowana Twoja reklama?
  • Czy masz scenariusz?
  • Czy masz jakieś źródło inspiracji? ("chciałbym, żeby był zmontowany jak…")
  • Ilu będzie aktorów?
  • Ile dni zdjęciowych?
  • Ile lokalizacji?
  • Jakie lokalizacje przewiduje Twój scenariusz?
  • Ile ma trwać spot reklamowy?
  • Gdzie chcesz tę reklamę opublikować?

To przykłady pytań, które po części z siebie wynikają, ale zarazem generują kolejne. Chociażby: Ilu aktorów?, możemy precyzować dalej: W jakim wieku? Kto będzie odpowiedzialny za casting, kostiumy i make up? itd.

Jestem świadomy, że przygotowanie odpowiedzi nie jest prostym zadaniem. Musisz jednak pamiętać, że produkcja filmowa polega na ciągłym podejmowaniu trudnych decyzji. To organizacja całego tego przedsięwzięcia, a na końcu - wyczekiwanie, czy nasza reklama działa tak, jak sobie wymarzyliśmy.

Właśnie dlatego wolę spotkać się osobiście z klientem - wskazać mu ewentualne problemy i zaproponować pomoc na każdym etapie produkcji. Ze względu na doświadczenie, pójdzie mi to dużo łatwiej i szybciej, niż osobie niemającej tego typu wiedzy. Jestem w stanie wskazać słabe punkty scenariusza i zaproponować inne rozwiązania.

Taki sposób pracy ma dwie duże zalety. Po pierwsze, w pełni odpowiadam za moje decyzje realizacyjne. Po drugie, zaoszczędzamy czas, unikamy możliwego stresu oraz minimalizujemy ryzyko, a to przecież stanowi ogromną korzyść dla klienta - nie tylko finansową.

Chcę pokazać moją firmę! - może film korporacyjny?

Każdy pragnie jak najlepiej zaprezentować swoją markę, nazwisko, siedzibę, produkt lub usługę, którą oferuje klientom. Aby to osiągnąć, nie da się jednak uniknąć przebrnięcia przez „trudne pytania”. Powiem więcej - zacznij planować swój spot od ustalenia wskazanych powyżej kwestii. Dzięki temu już na początku będziemy wiedzieli, jaką formę ma przyjąć dana produkcja.

Na start odpowiedz sobie na pytanie: jaki mam cel? To bardzo ważne, żeby znać powód, dla którego planuje się wydać pieniądze, poświęcić czas, zasoby i energię. Bez obaw, nie musisz od razu znać dokładnych odpowiedzi na wszystkie pytania. Jeśli natomiast potrzebujesz scenariusza, bardzo chętnie go dla Ciebie napiszę, ale muszę wiedzieć, jaką historię mam opowiedzieć.

Po tym pierwszym pytaniu jest łatwiej. Obiecuję.

Ceny filmów reklamowych - chociaż widełki

W kwestii produkcji reklam, spotów czy filmów korporacyjnych oczywiście istnieje coś takiego jak "widełki cenowe", ale żeby je określić, muszę na początek wiedzieć, czego one dotyczą. Oto właśnie w tym wszystkim chodzi! Niewiele pomoże Ci informacja, że cena filmów zaczyna się od 5 tys. złotych, a kończy… W sumie się nie kończy. To trochę tak, jakby się zapytać w sklepie, ile kosztują buty albo telewizor. Im precyzyjniej ustalimy założenia i kryteria, tym szybciej stworzymy ofertę, a co ważniejsze - tym bardziej udana będzie sama produkcja.

Jak zabrać się za przygotowanie zlecenia wideo? Podpowiedź znajdziesz: TUTAJ.