Jak zlecić wideo? Poradnik w kilku krokach.

Ceny realizacji, nawet w obrębie jednego formatu, mogą się od siebie znacznie różnić. Dlatego zanim rozpoczniesz poszukiwanie studia, które zrealizuje Twoją wizję, powinieneś jeszcze raz się jej przyjrzeć. Po pierwsze, by już na wstępie zredukować koszty realizacji, po drugie – by móc udzielić filmowcom podstawowych informacji o naszym projekcie, gdy będziemy ustalać koszty produkcji.

KROK 1 – CEL

Zastanów się w jakim celu chcesz wyprodukować film. Nie myśl o kilku celach, ale o jednym, głównym, np. zachęcenie do zakupu nowego produktu na rynku (cel sprzedażowy), ułatwienie klientom korzystania z produktu (cel informacyjny), relacja z wydarzenia sponsorskiego (cel wizerunkowy).

KROK 2 - ŚRODEK

Do celu należy dobrać odpowiedni środek, za pomocą którego najlepiej go zrealizujesz. Do celów sprzedażowych odpowiedni będzie spot reklamowy, do celu informacyjnego – poradnik opatrzony komentarzem doradcy, natomiast o wizerunek zadbamy tworząc filmowe sprawozdanie z imprezy.

KROK 3 – BUDŻET

Do tematu cen produkcji filmowych można podjeść niekonwencjonalnie, tj. redukując zbędne wydatki. Oto lista czynników, które generują dodatkowe koszty. Sprawdź czy Twój pomysł zawiera poniższe elementy. A teraz wróć do kroku 1 i 2. Być może dojdziesz do wniosku, że niektóre z poniższych elementów są zbędne, by danym środkiem osiągnąć wybrany cel?

A jak Animacje – praca animatora lub zespołu animatorów pochłania bardzo dużo czasu, co wiąże się z kosztami oraz czasem realizacji. Nie trzeba jednak z nich od razu rezygnować. Elementy animowane znacznie wzbogacają film, szczególnie gdy są to instrukcje, prezentacje czy spoty reklamowe. Czasami wystarczy zamienić animację 3D na 2D, by uzyskać pożądany efekt przy niższych nakładach finansowych.

D jak Dni zdjęciowe – im mniej tym lepiej, każdy dzień pracy ekipy filmowej to koszty, jeżeli ekipa jest nieliczna, jak przy mniej złożonych projektach, za dodatkowe dni zapłacimy o mniej; przykładowy koszt pracy operatora to ok. 1500 zł.

L jak zdjęcia Lotnicze – są spektakularne, modne i nie tak drogie jak kiedyś. W sieci można znaleźć wielu amatorów filmowania dronami, ale nie każdy posiada licencję pilota, umiejętności i przede wszystkim profesjonalny sprzęt.

Ujęcia lotnicze nadają filmowi epickości, a zwykłym ujęciom z ziemi, spektakularności. By zredukować koszty ujęć z powietrza, warto zapytać, czy w zespole filmowców znajduje się na stałe operator drona. Łączenie dwóch funkcji: operatora kamery i pilota drona pozwala zredukować cenę dodatkowych ujęć lotniczych. Koszt dodatkowej pracy operatora w roli pilota drona to zaczyna się od 500 zł za dzień zdjęciowy.

M jak miejsca – nawet wielkie produkcje znanych marek chętnie sięgają po gotowe ujęcia ze stoków filmowych. Dzięki temu unikamy kosztownej realizacji, np. zagranicą, szczególnie, gdy wymaga to zaangażowania sporej ekipy do wykonania zaledwie kilku ujęć. Warto zastanowić się czy podobny efekt osiągniemy decydując się na zakup jednego czy dwóch ujęć z banku filmów.

O jak obsada – czy do realizacji  naszego filmu potrzebujemy profesjonalnych aktorów? A może wystąpią tam nasi znajomi lub my sami? Wszystko zależy od rodzaju produkcji. Bardzo częstym błędem jest inwestowanie w znakomitych filmowców, a oszczędzanie na zawodowych aktorach. W takim wypadku lepiej rozważyć, czy nie lepiej zrezygnować z obsady w ogóle, a prezentera zastąpić o wiele tańszym, ale zawodowym lektorem.

KROK 4 – BRIEF KREATYWNY

Po wstępnym ustaleniu naszych oczekiwań co do projektu filmowego, należy skontaktować się ze studiem i umówić się na rozmowę. Podczas spotkania realizatorzy dowiedzą się o wiele więcej o Twoich potrzebach, niż czytając lakonicznego maila z wytycznymi. Na podstawie takiego wywiadu powstanie brief kreatywny, który zawierać będzie założenia projektu i wstępną wycenę.

Kolejnym etapem jest już realizacja, o czym napiszemy w odrębnym artykule.

Jeżeli chcesz poznać przybliżone koszty swojego pomysłu zadzwoń do Zebry. Po minucie będziesz już wiedział z jakimi nakładami będzie się wiązać Twoja realizacja. A jeżeli spodoba Ci się nasza miłość do filmu, na pewno spotkamy się na kawie, podczas prac nad briefem w gdańskim Garnizonie :)

tel. 501 674 002


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/klient.dhosting.pl/czarnazebra/czarnazebra.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 278
Sławek Podwojski

Komentarze są wyłączone.

Z chęcią pomożemy Ci w Twoim projekcie.


opowiedz nam o swoim projekcie