Wróć do listy

Jak zacząć na YouTube i zyskać dużą oglądalność? - praktyczny poradnik dla firm

Sławek Podwojski

Sławek Podwojski /

Od czego zacząć i jak zbudować firmowy kanał wideo? Jak szybko i łatwo stworzyć media plan publikacji filmów? Jak zbudować społeczność wokół kanału na YouTube? - wszystkiego dowiesz się w tym artykule. Poznasz też kilka pomysłów na ciekawe wykorzystanie formatów wideo. Zaczynamy!

Masz pomysł na film lub już jakiś posiadasz, ale nie wiesz, co dalej? Idea stworzenia wideo na potrzeby firmowe najczęściej wynika z doraźnej potrzeby, rzadziej jest elementem przemyślanej strategii komunikacji. Może pojawić się podczas prac nad nową stroną internetową, przy okazji organizacji wydarzenia o dużej randze albo wynikać z decyzji o promowaniu produktu, usługi bądź marki spotem w telewizji, czy zdecydowanie częściej – reklamą w Sieci. Ta ostatnia jest zresztą wyjątkowo popularna z uwagi na niską cenę emisji i możliwość precyzyjnego targetowania do pożądanych grup odbiorców. Ale od początku…

Jak promować film? - pierwsze kroki

Choć każdy przypadek należy rozpatrywać osobno, istnieje kilka wskazówek, które pomogą uniknąć scenariusza opisanego poniżej. Możesz o nim przeczytać, ale jeśli się spieszysz - przejdź od razu do następnego akapitu.

[case study]

W skrzynce mailowej pojawia się wiadomość od studia filmowego - Twój materiał jest już gotowy! Mówisz o tym na głos w biurze i momentalnie otacza Cię grono osób - wszyscy nie mogą doczekać się pierwszych kadrów. Zachwytom nie ma końca. Monumentalne ujęcia lotnicze, kinowa jakość i zjawiskowe animacje robią wrażenie. Po kilku minutach masz już założony kanał na YouTube, a osoba prowadząca Facebooka zastanawia się nad wpisem, który zachęci do oglądania najnowszej (i póki co) jedynej produkcji. Kilkadziesiąt "lajków" później o filmie pamiętamy już tylko my. Licznik zatrzymał się na 500 wyświetleniach, zaś kilku pozyskanych siłą rozpędu subskrybentów zapomina, że nasza marka w ogóle istnieje.

Co robić, aby osiągać efekty?

1. Jak radzą sobie inni

Zanim opublikujesz film, sprawdź, co kręci konkurencja. Jakie filmy cieszą się większym zainteresowaniem? Czy inni inwestują w serie, czy w pojedyncze produkcje? Czy prowadzą własny kanał YouTube, czy publikują materiały wyłącznie na swojej stronie? Monitoruj te działania na bieżąco - subskrybuj, oglądaj i wyciągaj wnioski.

2. Zaangażowanie widza

Myśl o filmie tak, jakbyś sam miał go oglądać. Dobrym przykładem są tzw. filmy korporacyjne, które z reguły powstają na życzenie właściciela firmy, w celu zaspokojenia ego, a nie potrzeb klientów. Ciekawym ćwiczeniem jest obejrzenie kilku filmów korporacyjnych. Co je łączy? Podobny schemat - "bezpieczne" ujęcia, monumentalna muzyka i brak emocji, nie wspominając o fabule. Jeżeli Twój film korporacyjny ma stać się czymś więcej niż dowodem na to, że nie jesteś „firmą krzak”, zaangażuj odbiorcę i spróbuj przełamać schemat. Spraw, aby po seansie u widza zostały emocje - najlepiej spójne z promowanym przez Ciebie produktem lub usługą.

3. Zachęcaj i sugeruj konkretne zachowania

Analizy dowodzą, że dodanie zachęty do subskrybowania, udostępnienia czy obejrzenia do końca, sprawia, że więcej Twoich odbiorców wykona to, o co ich prosisz. Pamiętaj, że takie działania należy ułatwiać, np. wyróżniając przyciski prowadzące do filmów na stronie internetowej czy ustawiając na YouTube - jako film dla nowych widzów, materiał, w którym ktoś dosłownie wskazuje w kierunku przycisku „subskrybuj” na kanale.

4. Wykorzystaj algorytm pozycjonowania filmów na YouTube

W tym miejscu przyda się nieco szczegółowych wyjaśnień. Dzięki nim poznasz istotną część mechanizmów pozycjonowania filmów na YouTube. YouTube „myśli” w następujący sposób: jeżeli użytkownik opublikował film, zaś informację o tym otrzymali subskrybenci, w pierwszej kolejności będę bazował na ich odbiorze. Chodzi o bardzo poważną grupę osób, która zdecydowała się subskrybować kanał, czyli postanowiła dostawać więcej materiałów podobnych do tych, które zaważyły o subskrypcji.

Wyobraźmy sobie, że mamy 10 subskrybentów. Każdy z nich otrzymuje powiadomienie o pojawieniu się nowego filmu na kanale. Z jednej strony - jeżeli 9/10 osób kliknie w link, obejrzy wideo czy jeszcze lepiej – da "lajka" lub/i skomentuje, YouTube uzna, że to bardzo dobry materiał, nieodstający od poziomu zamieszczanych dotychczasowo. Najlepiej, gdyby reakcje subskrybentów nastąpiły w możliwie krótkim czasie od momentu otrzymania notyfikacji. Z drugiej zaś - wynik 0/10 będzie wyraźnym sygnałem, że nowe wideo nie spełnia oczekiwań i nie warto ułatwić dotarcia do niego szerszej społeczności YouTube przez wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jednym z ciekawych rozwiązań jest budowa kanału, którego większość subskrybentów stanowić będą pracownicy naszej firmy. Kiedy 80% subskrybentów młodego kanału to zaufane i zaangażowane osoby - chętnie oglądające kolejne nowości i wchodzące w interakcję, nasze produkcje mają większe szanse na znalezienie się w czołówce odpowiedzi na zapytania z filmowej wyszukiwarki.

5. Zaintryguj widza

Co sprawia, że zwracamy czyjąś uwagę? Między innymi obietnica odkrycia jakiejś tajemnicy. Z tego prostego powodu nienawidzimy spoilujących, z tej samej przyczyny jesteśmy w stanie obejrzeć film do końca, byle tylko dowiedzieć się, kto zamordował, co kryła poszukiwana przez bohaterów tajemnicza walizka lub kogo poślubił Ted z serialu „Jak poznałem waszą matkę?”.

Jeżeli Twoja firma nie zajmuje się produkcją seriali komediowych :), to jak ma zaintrygować widza (zyskać jego uwagę i zaangażowanie), któremu chce sprzedać długopis? Może opowiedzieć o długopisie, którym ktoś narysował najbardziej monumentalne dzieło w historii pisania na ławkach szkolnych (oczywiście długopis jest zmywalny!). Widz na pewno będzie chciał dowiedzieć się, jak takie dzieło wyglądało.

6. Formaty filmowe

Nie urodził się jeszcze taki człowiek, który powiedziałby, że 4-minutowe filmy są najchętniej oglądane. A nawet gdyby tak było, wystarczyłoby dodać „to zależy” i w mig całe założenie upada. Nie istnieją bowiem formaty uniwersalne. Za to jest kilka zasad powszechnie stosowanych w telewizji, kinie i w reklamie. Możemy, ale nie musimy, wziąć je pod uwagę:

  • wypowiedzi w newsach telewizyjnych powinny być nie dłuższe niż 8s, a w przypadku treści skomplikowanych (branżowych) - 20s,
  • słynna zasada Hitchcocka, zgodnie z którą film musi zacząć się od trzęsienia ziemi, a później napięcie będzie tylko rosnąć, sprawdza się niezawodnie, zawsze i wszędzie, oznacza zaintrygowanie widza,
  • materiały poradnikowe powinny zawierać mało tekstu, trwać nie dłużej niż kilka minut, czyli tyle, ile potrzeba, aby omówić jeden problem lub jedno zagadnienie.

7. Serie

Bardzo dobrym pomysłem na zdobycie lojalnej widowni, która chętnie i regularnie będzie śledzić nasze poczynania filmowe, jest realizacja serii. Może to być cykl krótkich, zabawnych filmów edukacyjnych czy zachwycających ujęć, np. kręconych przez kierowcę ciężarówki, który realizuje dla naszej firmy transportowej filmy dronem ze swoich wyjazdów itp.

8. Dodatki - ważne, jeśli nie najważniejsze

  • na końcu filmu możemy zamieścić ekrany lub inne formy przekierowań do kolejnych materiałów,
  • zawsze twórzmy dedykowane miniaturki filmów w postaci grafik - to one są zachętą do włączenia wideo, dodatkowo możemy nanieść na nie prosty tekst;
  • pamiętajmy o dodaniu napisów - widzowie nie zawsze mają ten komfort, aby oglądać produkcje z włączonym dźwiękiem;
  • ostatnia zasada dotyczy też języków obcych - YouTube oferuje taką opcję, co znacznie zwiększa zasięgi materiałów.

Klienci, którzy zamawiają u nas filmy, przeważnie są świadomi możliwości ich dystrybucji. Niemniej, podczas opracowywania koncepcji zawsze wolimy zapytać, czy taki plan emisji został zaprojektowany. Za każdym razem pomagamy dostosować ten istniejący lub stworzyć nowy, dzieląc się wiedzą i zdobytym doświadczeniem.

Potrzebujesz pomocy w zakresie wideo - nie tylko od strony produkcyjnej? Skontaktuj się z nami!