Wróć do listy

Billboard sponsorski

Sławek Podwojski

Sławek Podwojski /

Wskazanie sponsorskie

Wszystko, co musisz wiedzieć o billboardzie sponsorskim

Billboard sponsorski lub spot sponsorski jest coraz bardziej popularną formą prezentacji firm w telewizji. To jednak dość skomplikowany format, zwłaszcza pod względem prawnym. Główne zasady i zakazy dotyczące wskazania sponsorskiego określa rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 roku (zobacz: TUTAJ).

Jak wiadomo treści ustaw nie należą do najprzyjemniejszych lektur, dlatego poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje. Dzięki nim zrozumiesz, czym jest spot sponsorski i jak go zaprojektować.

Blog image

Podstawowa sprawa to fakt, że w tym przypadku słowem kluczem jest hasło „wskazanie”. Nazwa „billboard sponsorski” wprowadza nas w błąd, sugerując treść reklamową. Trzeba pamiętać, że to nie reklama, lecz tylko wskazanie sponsora audycji. Taka postać rzeczy ogranicza kreację do minimum - szczególnie tę dotyczącą treści czytanych przez lektora. Należy wziąć pod uwagę obostrzenia ustawowe, jak i czas - jedyne 8 sekund na pojedyncze wskazanie.

Chcesz przekonać się, jak wygląda to w praktyce? Zobacz billboard sponsorski dla Totalmoney.pl, który wyprodukowaliśmy w Zebrze.

Treść dla lektora

Co WOLNO powiedzieć w spocie sponsorskim?

  • ze względu na dostępny czas (8s) możliwe jest wypowiedzenie tylko dwóch krótkich zdań,
  • musi pojawić się słowo "sponsor" - ewentualnie w formie napisu,
  • trzeba pamiętać, że audycję sponsoruje firma, a nie produkt,
  • najlepiej wymienić nazwę firmy: Sponsorem programu jest firma X,
  • można pominąć nazwę, ale wtedy tekst lektora musi brzmieć następująco: Sponsorem programu jest producent towaru X,
  • można dookreślić towar, ale bez znamion reklamy, np. Sponsorem jest producent napoju X,
  • można również wykorzystać hasło: Na program zaprasza...

Treść dla lektora

Czego NIE WOLNO powiedzieć w spocie sponsorskim?

Nie możemy używać:

  • zwrotów kierowanych bezpośrednio do widza, np. Twój, dla Ciebie,
  • zwrotów opisowych,
  • pytań retorycznych,
  • przymiotników i przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym,
  • określeń walorów, np. superszybki, wielofunkcyjny,
  • zwrotów lub animacji sugerujących wybór,
  • grafik porównawczych.

Mimo to można puścić wodzę fantazji i stworzyć naprawdę atrakcyjny wizualnie spot (polecamy się w tej kwestii!). Nie trzeba ograniczać się do logotypu na tle planszy. Filmowa scenka z aktorami (bez dialogów) czy animacja 2D lub 3D? Takie rzeczy też jesteśmy w stanie zrobić!

Realizując billboard sponsorski dla Wakacje.pl - firmy z branży turystycznej, chcieliśmy oddać charakter usług oferowanych przez naszego klienta. Postawiliśmy na przyciągający uwagę, dynamiczny montaż.

Logo

Znak towarowy

W billboardzie sponsorskim mamy możliwość, aby umieścić znak towarowy sponsora - logo. Nie może on jednak zawierać znamion reklamowych. We wskazaniu sponsorskim możesz ponadto pokazać kilka swoich produktów, prezentując ich opakowania, pochwalić się zdobytymi nagrodami czy wyróżnieniami, a także wskazać adres swojej strony internetowej.

Blog image

Pamiętaj jednak, że spot, który w jakikolwiek sposób działa perswazyjnie nie zostanie zaakceptowany. Twoja realizacja nie może zatem zachęcać do działania, np. do kliknięcia, kupienia czy oszczędzania.

Billboard czy reklama?

Dlaczego billboard sponsorski to dobra promocja dla firmy

Po pierwsze, to tania w produkcji i emisji reklama (celowo używamy tu tego zwrotu!). Po drugie - na co wskazują badania, jest formą poważnie i z sympatią traktowaną przez widzów (80% z odbiorców ma dobrą opinię o sponsorach audycji). Po trzecie, niski koszt pozwala na częstą emisję i to w najlepszych czasach antenowych. Po czwarte, z doświadczenia wiemy, że wskazania sponsorskie mają bardzo dużą siłę oddziaływania - skutecznie zwracają uwagę widzów na daną markę.

To ważne, aby przy tworzeniu spotu sponsorskiego pracował zespół, który zna ograniczenia i możliwości płynące z ustawy. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo - w tym na błędach w wersjach lektorskich (efekt nieznajomości prawa), na animacjach, zdjęciach i montażu. Jednym słowem: zaoszczędzisz na czasie, a czas to pieniądz.

Masz pytania związane z produkcją billboardu sponsorskiego? Chętnie pomożemy Ci przebrnąć przez tę medialną dżunglę!