Billboard sponsorski

 
 

Wskazanie sponsorskie

Wszystko co musicie wiedzieć o billboardzie sponsorskim
 

Billboard sponsorski, lub spot sponsorski, jest coraz bardziej popularną formą prezentacji firm w telewizji. Jest to jednak dość skomplikowana formuła, szczególnie pod względem prawnym. Podstawowe i główne zasady i zakazy zawarte są w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 roku (tutaj). Jednak jak wiadomo treści ustaw nie należą do najprzyjemniejszych lektur, dlatego poniżej przedstawię najważniejsze informacje jakie potrzebujesz dla dobrego zrozumienia czym jest spot sponsorski, jak i do jego zaprojektowania.

 
billboard sponsorski to wskazanie sponsora, może jedynie promować firmę lub markę
 

Podstawową sprawą, jaką musimy sobie uświadomić, jest to że słowem kluczem w opisie tej formy jest hasło „wskazanie”. Nazwa „billboard sponsorski” wprowadza nas w błąd sugerując treść reklamową. Trzeba pamiętać, że nie jest to reklama tylko wskazanie sponsora audycji, a co za tym idzie ogranicza nam to do minimum kreację. Szczególnie dotyczącą treści do zaczytania przez lektora - obostrzenia ustawowe plus jedyne 8 sekund na pojedyncze wskazanie.

Billboard sponsorski dla Totalmoney.pl - prod. Czarna Zebra

Billboard sponsorski dla Totalmoney.pl - prod. Czarna Zebra

 

Treść dla lektora

CO WOLNO POWIEDZIEĆ W SPOCIE SPONSORSKIM
 
  • ze względu na dostępne jedynie 8 sekund możliwe jest tylko wypowiedzenie dwóch krótkich zdań
  • musi się pojawić hasło "sponsor" - ewentualnie jako napis
  • trzeba pamiętać, że audycję sponsoruje firma, a nie produkt
  • najlepiej jeśli jest wymieniona nazwa firmy: sponsorem programu jest firma X
  • Można pominąć nazwę firmy, ale wtedy tekst lektora może mieć tylko postać: sponsorem programu jest producent towaru X
  • można towar dookreślić, ale bez znamion reklamy np: sponsorem jest producent napoju X
  • Można również wykorzystać hasło: „na program zaprasza..."
 

Treść dla lektora

CZEGO NIE WOLNO POWIEDZIEĆ W SPOCIE SPONSORSKIM
 
  • zwrotów kierowanych bezpośrednio do widza np. „twój”, "dla ciebie"
  • zwrotów opisowych
  • pytań retorycznych
  • przymiotników i przysłówków w st. wyższym i najwyższym
  • określeń walorów „super szybki” itp
  • zwrotów lub animacji sugerujących wybór
  • grafik porównawczych
 
możesz użyć nazwy swojego produktu na dwa różne sposoby: Sponsorem programu jest producent X [towaru, marki, usługi] X lub Sponsorem programu jest producent [towaru, marki, usługi]
 

Można popuścić wodzę fantazji i stworzyć atrakcyjny wizualnie spot (polecamy się w tej kwestii :) ). Nie trzeba się ograniczać do logotypu na tle planszy. Można nawet pokusić się o filmową scenkę z aktorami (bez dialogów) czy animację 2D lub 3D.

Billboard sponsorski dla Wakacje.pl - prod. Czarna Zebra

Billboard sponsorski dla Wakacje.pl - prod. Czarna Zebra

 

Logo

ZNAK TOWAROWY
 

W bilboardzie sponsorskim można umieścić znak towarowy sponsora - logo, ale nie może on zawierać cech, znamion reklamowych.

 
Możesz pokazać dowolną ilość produktów
 

Możesz pokazać we wskazaniu sponsorskim kilka swoich produktów prezentując ich opakowania. Możesz również pochwalić się zdobytymi nagrodami czy wyróżnieniami, wskazać adres swojej strony internetowej.

 
Nie można wykorzystać w produkcji bilboardu sponsorskiego żadnego elementu wykorzystanego w kampanii reklamowej
 

Ważną sprawą jest również żeby pamiętać, że nie zastanie zaakceptowany spot, który w jakikolwiek sposób działa perswazyjnie to znaczy, który zachęca do działania np: do kliknięcia, kupienia, oszczędzania.

 

Bilbord czy reklama

DLACZEGO BILLBOARD SPONSORSKI TO DOBRA PROMOCJA DLA FIRMY
 

Po pierwsze jest to tania w produkcji i emisji reklama - celowo tu używam tego zwrotu. Dodatkowo, na co wskazują badania, poważnie i z sympatią traktowana forma przez widzów (80 % ma dobrą opinię o sponsorach audycji).

Niski koszt pozwala na częstą emisję i to w najlepszych czasach antenowych. Z doświadczenia wiem, że mają bardzo dużą siłę oddziaływania i zwracania uwagi widzów na markę.

Jeśli masz pytania co do produkcji wskazania sponsorskiego skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci przebrnąć przez tą medialną dżunglę. To ważne, żeby przy tworzeniu tego formatu pracował zespół, który zna ograniczenia i możliwości tych spotów. Zaoszczędzisz na błędnych wersjach lektorski - spory koszt licencji, animacjach, zdjęciach i montażu. A co najważniejsze zaoszczędzisz na czasie - a czas to pieniądz. 

Billboard sponsorski dla Thermano - prod. Czarna Zebra

Billboard sponsorski dla Thermano - prod. Czarna Zebra