Animacja 2D – jak dogadać się z grafikiem


Sławek Podwojski /
Animacja to bardzo szczególny rodzaj realizacji. Jej powstawanie jest trudnym i złożonym procesem, podobnie, jak samo zamówienie tego typu produkcji. Dzięki temu wpisowi dowiesz się, co zrobić, aby wszystko przebiegło sprawnie, a efekt był zadowalający dla każdej ze stron.
Zlecenie animacji
Określenie konkretnych potrzeb, mając do dyspozycji materię wręcz nieograniczoną, czyli wyobraźnię grafika, wymaga specyficznego podejścia na poziomie zlecenia animacji. Tak, jak w przypadku procesu twórczego, klient powinien zacząć od „szkicu”, a nawet kilku szkiców swojej koncepcji. Nie chodzi tu oczywiście o rysunek, tylko o wstępne założenia. Podczas zlecenia produkcji filmowej należy zadać sobie szereg podstawowych pytań, składających się na tzw. brief kreatywny (więcej o nim: TUTAJ).
W kontekście animacji dodatkowo bardzo ważne jest poszukanie inspiracji - przykładowych filmów, grafik czy fotografii. Wszystko to znacząco ułatwi grafikowi stworzenie „świata”, o który Ci chodzi, a tym samym - przyspieszy współpracę. To obopólna korzyść. Musisz bowiem pamiętać, że dla każdego z nas te same pojęcia mogą różnić się od siebie. Czasem są inne jedynie nieznacznie, a niekiedy - nie mają ze sobą prawie nic wspólnego. Dobry przykład stanowią dwa obrazy:

Oba tak naprawdę stanowią odległe interpretacje tego samego tematu - „kwitnącej jabłoni”. Czasami wydaje się nam, że rozmówca dokładnie rozumie to, o czym mówimy, zaś faktycznie tak nie jest. Proces twórczy polega na interpretacji. W przypadku realizacji animacji na zamówienie klienta, interpretacja odbywa się na przynajmniej dwóch płaszczyznach: zlecenia i tematu. Właśnie dlatego tak przydatne jest posługiwanie się przykładami wizualnymi.

Proces twórczy
Przyjmując, że dostarczony brief i inspiracje wyczerpały pytania i ewentualne wątpliwości, rozpoczynamy proces twórczy, który może być bardzo różny. Oprócz tematu i formy, determinuje go też sam charakter i sposób pracy grafika. W pierwszej fazie przeważnie powstaje koncepcja, rozwijana w scenariusz. W ten etap zaangażowani są szef projektu, copywriter i grafik. Efektami są scenariusz i „mapa”, po której będzie później poruszać się grafik.

Stałe w procesie jest konsultowanie efektów z klientem. Zawsze się staramy, żeby każdy etap trafił do oceny. Ma to na celu oszczędzenie czasu, a w konsekwencji - także pieniędzy klienta. Jak już wspomniano - tworzenie animacji jest bardzo czasochłonne, szczególnie we wstępnej fazie, gdy powstaje świat - nowa rzeczywistość, która musi być spójna i umożliwiać realizację założonego scenariusza. Wówczas pojawiają się również szkice, rysunki czy propozycje barw. Jeśli wszystko przebiega pomyślnie, do pracy wkracza animator, który ożywia obraz.

Animowanie
Animator nadaje ruch i podkreśla ważne elementy, współgra z muzyką, rytmem i tempem. Efekty jego pracy regularnie spływają do klienta. Teraz każdy kolejny e-mail sprawia dużo więcej radość zamawiającemu - wyłania się pełny kształt realizacji. Często dostajemy wiadomość zwrotną: „jest super, publikujemy?”. To sygnał dla naszego zespołu, że jesteśmy na ostatniej prostej.
Finalizowanie pracy
Animator - jak każdy artysta, musi dopracować swoje dzieło w najmniejszym szczególe. Dla niego to sprawa najwyższej wagi. Choć na pierwszy rzut oka możemy nie zauważyć tych detali, to istotny element Twojej realizacji - nadający jej wyjątkowy szlif.
Chcesz zlecić animację? Skontaktuj się z nami!