Animacja jest bardzo szczególnym produktem. Jej powstanie to trudny, złożony proces, podobnie jak samo zamówienie. W tym wpisie, opowiem Ci jak sprawić, żeby wszystko przebiegło sprawnie, a efekt był zadowalający dla każdej ze stron.
ZLECENIE ANIMACJI
Określenie konkretnych potrzeb w materii tak nieograniczonej jak wyobraźnia grafika wymaga szczególnego podejścia do procesu zlecenia animacji. Tak jak w przypadku procesu twórczego klient powinien zacząć od „szkicu”, a nawet kilku szkiców. Nie chodzi tu oczywiście o rysunek, tylko o wstępne założenia. Podobnie jak w przypadku zlecenia produkcji filmowej powinieneś zadać sobie kilka podstawowych pytań składających się na tzw. brief kreatywny (więcej o nim TUTAJ).
Przy animacji dodatkowo, moim zdaniem, bardzo ważne jest odszukanie inspiracji, filmów przykładowych, grafik, fotografii itp. Wszystko to pozwoli grafikowi stworzyć „świat”, o który Ci chodzi. Ma to na celu ułatwienie i przyspieszenie Wam współpracy, to obopólna korzyść. Musisz pamiętać, że dla każdego z nas każde jedno pojęcie różni się od siebie. Czasem nieznacznie, a czasami ich wyobrażenia nie mają ze sobą prawie nic wspólnego. Za przykład niech posłużą te dwa obrazy.
Piet Mondrian - Kwitnąca jabłoń
Włodzimierz Tetmajer - Kwitnąca jabłoń
Celowo zestawiłem naprawdę odległe interpretacje tematu „kwitnącej jabłoni”, ale z doświadczenia wiem, że czasami wydaje się nam, że rozmówca dokładnie rozumie to o czym mówimy - tak nie jest. Proces twórczy polega na interpretacji. W przypadku realizacji animacji na zamówienie klienta, interpretacja odbywa się na dwóch (przynajmniej) płaszczyznach: interpretacja zlecenia i tematu. Dlatego tak przydatne jest posługiwanie się przykładami, wizualnymi i materialnymi jednocześnie.
PROCES TWÓRCZY
Przyjmując, że dostarczony brief i inspiracje wyczerpały pytania i wątpliwości, rozpoczyna się proces twórczy. Może być skrajnie różny i oprócz tematu i formy, determinuje go też sam charakter i sposób pracy grafika. W pierwszej fazie przeważnie powstaje koncepcja, rozwijana w scenariusz. Ten etap odbywa się między szefem projektu, copywriterem, a grafikiem. Powstaje scenariusz i „mapa” po której będzie się później poruszać grafik.
Stałe w tym procesie jest konsultowanie efektów z klientem. Zawsze się staramy, żeby każdy etap trafił pod ocenę. Ma to na celu oszczędzenie czasu, a w konsekwencji pieniędzy klienta. Tworzenie animacji jest bardzo czasochłonne, szczególnie we wstępnym etapie gdy powstaje świat, nowa rzeczywistość, która musi być spójna i umożliwiać realizację założonego scenariusza. Także pojawiają się szkice, rysunki, propozycje barw itp. Gdy wszystko przebiega pomyślnie do pracy wkracza animator. Czyli ten, który daje życie animacji.
ANIMOWANIE
Animator nadaje ruch, podkreśla ważne elementy, współgra z muzyką, rytmem i tempem. Na tym etapie również regularnie efekty trafiają do klienta. Teraz każdy kolejny mail sprawia dużo więcej radość zamawiającemu, bo jesteśmy coraz bliżej końcowego efektu. Często dostaję wiadomość zwrotną: „jest super, publikujemy?”. To sygnał dla naszego zespołu, że jesteśmy na ostatniej prostej.
FINALIZOWANIE PRACY
Animator jak każdy artysta, musi swoje dzieło dopracować do ostatniego szczegółu. Często my „zwykli śmiertelnicy” nie zauważamy tych detali, ale dla niego to sprawa najwyższej wagi. Wiem o tym dobrze, bo mam tak samo z fotografią i filmem. Wszystko musi być doskonałe. Na sam koniec pozostają sprawy dla działów księgowości :)
…a grafik zaczyna tworzyć kolejne dzieło.
Jeśli chcesz zlecić animację, śmiało dzwoń, we wszystkim Ci pomożemy.
tel. 501674002